30 شهریور 1396 ساعت 23:13

 

 

رباط کریم به دلیل نزدیکی به شهر ری و واقع شدن بر سر راه "جاده ابریشم" و راه زیارتی "خراسان به بغداد" از قدیم الایام دارای اهمیت و توجه بوده است و از این روست که کهن ترین و بی نظیرترین کاروانسراهای ایران مانند کاروانسرای سنگی در این منطقه ساخته میشود و به تدریج با متروکه شدن آن احکام و رجالی که از این راه رفت و آمد میکردند به فکر ساختن یک کاروانسرای دیگر بنام کاروانسرای فتحعلیشاهی افتاده و چون رباط کریم طبیعت زیبا و مصفا و باغها و مزارع فراوان و رودخانه های پر آب (در بازارک) برخوردار بوده از این رو این امر ظاهرا با گذر خواجه کمال کاروانسرای فتحعلیشاهی قاجار تحقق میابد.

بعد از این که آقا محمد خان قاجار تهران را به پایتختی انتخاب و به عمران و آبادی آن همت گماشت و تهران مرکز دوائر دولتی و حکومتی شد لاجرم از نقاط مختلف مملکت مراجعات مردم برای رفع نیازها و مشکلات اداری و غیره که قبل از آن به اصفهان و قزوین بود بیشتر به تهران متوجه شد و بنابراین مردم مناطق جنوبی مملکت از جمله شیراز ، اصفهان ، قم ، ساوه و ... می بایست از رباط کریم که در مسیر جاده ساوه به تهران عبور نمایند و کاروانیان ، قافله های بازرگانی و دسته های نظامی از این محل عبور می نمودند.

قبل از احداث محور تهران ساوه و جاده های آسفالت و شوسه و راه آهن تهران جنوب ، جاده کاروانرو از داخل رباط کریم عبور و به تهران ، ری ، خراسان و قزوین منشعب و منتهی می شد که بقایای پل سنگی قدیمی بر روی رودخانه کرج در غرب شهر رباط کریم در محله بازارک را می توان مشاهده کرد.

در سطح منطقه رباط کریم برای اکثر روستاها ، قلعه ها و حصارهای مستحکمی وجود داشته که دارای دیوارهای بلند و برج و باروی بودند و آثار برخی از آنها در سطح دهستانهای امامزاده ابوطالب ( آدران ) ، اسماعیل آباد و منجیل آباد نظیر قلعه های آدران ، اورین ، اسماعیل آباد ، میمون آباد ، وجه آباد ، حصارمهتر ، انجم آباد و بازارک همچنان به چشم می خورد.

 

این بناها به لحاظ استحکام و نوع ساخت اماکن مطمئن و امنی برای زندگی جمعی و روستائیان به حساب می آمده و ساخت بیشتر قلعه های مورد اشاره به دوران حکام قاجاریه باز می گردند.

 

 

 

Back to Top

Template Design:Dima Group